Ponnyakuten - Problemhäst eller problemryttare?

Har tittat på det omtalade programmet Ponnyakuten. "Åh, det är så bra!" har alla sagt, i princip. Själv, blir jag faktiskt arg. Ryttarna framställer sina hästar som problemhästar och vägrar inte inse att det är ryttaren det är fel på.

Jag kunde se redan innan Musse stannade på hindret att ryttaren tvekade, slutade driva, lutade sig framåt och att hon tappade greppet om hästen.
Jag såg vad hon som inte hade kontroll över sin häst i grimma skulle göra.
Jag såg felet, och lösningen. Ryttaren, till 90 % av fallen. Jag vill inte skryta om att jag ser eller att jag är duktig, men jag tycker verkligen inte om ryttare som anser att det är hästen det är fel på hela tiden, ryttaren gör också fel. En häst som blir lärd rätt från början stannar inte på ett hinder. En häst som lär sig respekt innan drar inte iväg från ryttaren.
Hästar är inga dumma djur. Detaljer lägger hästarna märke till. Kroppsspråket också. Allt noterar den. JAg säger inte att jag är världens bästa ryttare eller att jag gör allting rätt, jag gör också fel och har mycket kvar att lära om hästar och mig själv som ryttare, det nekar jag inte.

Men när en okunnig tjej från TV säger att "hästen sabbar ju för dig på tävlingar för att du inte kan ha honom i transporten ensam", så känns det som en orättvis beskyllning. Det är inte hästens fel att den inte vill gå in i transporten. Hästen har en egen vilja och ett eget huvud, men det har antagligen hänt något med hästen i fråga som gör att den hittat en utväg för att slippa gå in i transporten. Då kanske man ska tänka om och se det ur ett nytt perspektiv. Hur gör jag? Hur är mitt kroppsspråk? Är jag min hästs ledare? Hur visar jag det? Vad gör hästen om jag gör såhär?
Man kanske ska lära sig mer om hästar och hur dom fungerar innan man beskyller hästen för något, när det kan vara ryttaren i sig som är problemet.

Jag är upprörd efter programmet och det känns inte som en bra början att bli arg på ponnyn. Tänk om istället!

Vad tycker ni om Ponnyakuten?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0